2009. április 09. - 11:11

Az olívaolaj a mediterrán táplálkozás egyik alapja, melyről számtalan kutatás bizonyította, hogy jó hatása van a szív működésére. A táplálkozási szakértők szinte kivétel nélkül egyetértenek abban, hogy ennek egyik fő oka a benne található telítetlen zsírsavak magas aránya. A legújabb vizsgálatok, melyeknek eredményét portugál kutatók közölték, újabb adatokat szolgáltatnak a pozitív hatás okaként.
A kutatók laboratóriumban vizsgálták meg az olívaolaj több összetevőjének vörösvértestekre gyakorolt hatását. A vörösvértestek a kísérlet előtt egy károsító vegyszerrel érintkeztek. A kísérlet során a 3,4-DHPEA-EDA biztosította a legnagyobb védelmet, mely legnagyobb mennyiségben az extra szűz olívaolajban található meg. Az egyéb olajbogyóból készült olajokban már csak kisebb mértékben fordul elő ez a vegyület.
Spanyol vizsgálatok során azt is igazolták, hogy az extra szűz olívaolajban megtalálható antioxidánsok – főként a polifenolok –, kedvezően befolyásolják a kardiovaszkuláris rendszer működését. A kísérletben részt vevőknél a vérparaméterek előnyösen változtak, miután hosszabb időn át extra szűz olívaolajat fogyasztottak.